jeudi 4 septembre 2025

LESSON BTS CG2 THURSDAY THE 4 TH OF SEPTEMBER

 

Lesson bts cg 2

Thursday the 4 th of september  2025

First session

Word of the day : we have our work cut out = i have a lot on my plate

  1. Although/though : even though
  2. Because/ since
  3. Because of/

 

STEP 1 WHAT TO EXPECT ON THE DAY OF THE EXAM,

 un texte a présenter : méthodologie et expressions vues sur l’année

Une image contenant texte, capture d’écran, Police, nombre

Le contenu généré par l’IA peut être incorrect.

3) KAHOOT :

https://create.kahoot.it/share/bts-general-quiz-what-can-you-expect-on-the-day/14096162-c6d1-4254-9ce5-98788ea24937

+ recap voc / DO YOU REMEMBER THE TRANSLATION FOR :

Topic

To last

The odd one out / it is odd

STEP 2 SURVIVAL KIT TO BE PRESENTED

SURVIVAL KIT GRAMMAR : what you have to know to create correct grammar sentences in english.

SYNTAXE

1.       La place des mots dans la phrases  ( adjectif devant le nom donc invariable/ auxiliaire devant le verbe/ adverbe devant le verbe/ pronom remplace le nom ) / la nature grammaticale des mots ( nom /pronom / verbe/ adjectif/ adverbe/ préposition)

2.       QUAND 2 VERBES SE SUIVENT : V1 + to + v2 OU v1+V2 + ing

3.       Modal + bv ( verbe sans to) / les modaux : will / shall / must / can / may puis au passé would/ should/ could /might

4.       Want to + bv / want someone to

5.       Listen TO

6.       Plan on + ing / intend to + bv = préposition + ing / to + bv

7.        quand un verbe est en début de phrase on lui met ING

8.       TRADUCTION DE POUR : To + verbe // for + nom

Une image contenant texte, capture d’écran, Police, nombre

Le contenu généré par l’IA peut être incorrect.

LES TEMPS

9.       Be + ing ( am/ is / are // was/ were ) + ing

10.  Be + participe passé au passif ( être mangé)

11.  Le s de la 3 ème personne du singulier : quand on peut traduire le sujet par il / elle et que le verbe est seul ( pas de ing / pas de participe passé)

12.  Les verbes irréguliers

13.  Have + participe passé ( 3 ème colonne des verbes irréguliers ou ED)

14.  Do + bv ( à la forme affirmative le Do disparait )

LES QUANITIFIEURS

15.  Much + singulier / many + pluriel

16.  Fewer + pluriel

17.  Everybody = singulier

LES PLURIELS IRREGULIERS

18.  People = pluriel

19.  Children = pluriel

LES ARTICLES

20.  Les articles : traduction a/ an ( un une)// des + pluriel = article zero/ du + singulier = article zero /le la les = the(précis) OU article zero ( général)

LES PRONOMS RELATIFS

21.  traduction de QUI : who après un nom de personne / whichaprès un nom de objet)

22.  TRADUCTION DE CE QUE : what en début de phrase sinon WHICH

23.  TRADUCTION DE DONT : WHOSE quand parle de possession sinon WHICH

24.  TRADUCTION DE QUE : THAT

LES COMPARATIFS / LES SUPERLATIFS

25.  Quand le / la / les devant un adjectif = SUPERLATIF

Ex : le meilleur/ la plus belle

26.  QUAND SUPERLATIF : formule 1 :soitTHE… adj+ EST soit formule 2 :THE MOST + adjectif

27.  QUAND COMPARATIF : formule 1 :soit ADJ + ER soit formule 2 : MORE + ADJ

28.  COMPTEZ LES SYLLABLES : 1 syllabe : formule 1

                                                            3 syllabes = formule 2

                                              2 syllabes = formule 1 si terminaison en ER  Y                                                                       sinon formule 2

 

SURVIVAL KIT METHODOLOGIE

 

1.       SAVOIR FAIRE UNE INTRODUCTION cf methodo

CATEGORY

VERSION 1

VERSION 2

VERSION 3

YOURS

STEP 1 THE TITLE

The title of the text that we are going to study is ….

The text that we intend to study = to peruse= to scrutinise = examine  is …

The document given to us is entitled ….

 

STEP 2 THE SOURCE

It comes from

-A broadsheet ( a srious newspaper)

- a website (…. Dot come )

The document / it  was first published = issued  ..

-On the website

- IN  the …….. (newspaper)

It first appeared

-On the website

-In the …..newspaper

 

 

STEP 3 THE DATE ( motn + number + YEAR)

It was published ON … ( MONTH THE …… first

Second

Third

Fourth

Fifth

…..

Eleventh ..

Twelfth

Thirteenth..

Twenty first

Twenty second

Twenty Third

…….

Thirstiest

Thirty first

 

+ YEAR

 

It dates back from …. ( date)

 

It was first released ON …(date)

It was written In  (MONTH + YEAR)

SO WE MIGHT SAY IT IS A FAIRLY TOPICAL ISSUE/ SUBJECT   ( topical = d’actualité)

 

STEP 4 THE AUTHOR ( not necessary )

The article was written by …

 

The name of the journalist is not mentioned

 

 

Its author is ….

Who is fairly anonymous

The article was prodcued by  a journalist named  ( John Smith )

 

STEP 5 THE TOPIC

-The title sums up ( to sum up = résumer) the content of the article / the document.

-The subject of the article is quite topical ( topical = d’actualité)

A careful reading of the text reveals that it deals with …= it focuses on …= it tackles …

 

POSSIBLE TOPICS :

-            THE ISSUE WITH THE ENVIRONMENT

-            GENDER EQUALITY

-            RETAILING

-            AI AND THE NEW TECHNOLOGIES

-            THE WORKING WORLD

-The text is about ….

 

-The main topic of the text is ….

 

-this article reports on …

 

-this document concerns ….

 

-this article analyses…

-the document raises the question of …

 

STEP 6 PRESENTING YOUR PLAN :

1)SUME UP THE FACTS

2) CAUSES AND CONSEQUENCES ..

OR THE PROS AND CONS

 

3) THE SOLUTIONS

 

4) MY OPINION

 

To study this text i will  first

-SUM UP THE FACTS

1) LIST THE CAUSES AND CONSEQUENCES OF THE ISSUE AT HAND

2) LIST THE PROS AND CONS PRESENTED IN THE TEXT

- TRY TO FIND SOME SOLUTIONS TO THE PROBLEM

- AND THEN CONCLUDE WITH MY OPINION ON THE TOPIC

-First I will give an account of the facts

 

-In a second time I will focus on / scrutinize the causes and consequences….. the pros and cons  that might derive from this issue

 

-Finally  i will endeavour  to find some solutions to the problem to conclude with my opinion .

 

 

 

-First I will sum up the facts to prove my understanding of the text.

 

-Then i will draw your attention to the consequences and causes ….. the pros and cons of the issue.

 

-I will eventually / finally attempt /try to find some solutions to the matter  ( under scrutiny ) to then state my opinion on the topic.

 

 

 

STEP 7 WRAPPING UP / CONCLUDING AND INTRODUCING THE SUMMARY OF THE TEXT

So let’s start.

-            So why wait any longer

-            So let’s do so without furtherado

-             

So let’s get cracking

 

 

 

 

 

2.       SAVOIR COMPRENDRE UN TEXTE :

a)       who ? where ? when ? what ? focus on the title

b)      se concentrer sur les mots que l on connait

c)       trouver des synonymes de ces mots dans la liste de vocabulaire donnée pour chaque théme

3.       SAVOIR FAIRE UN PLAN

a)       Plan 1 : SUMMARY :facts/ WHY :cause/ RESULT :consequence / WHAT SHOULD WE DO ?solution / WHAT DO YOU THINK YOURSELF ?:opinion

b)      Plan 2 : pros and cons / advantages of the topic  and disadvantages/ WHAT DO YOU THINK YOURSELF ?:opinion

4.       CONNAITRE LES MOTS DE LIAISON POUR PARLER DU TEXTE

FRANCAIS

ENGLISH

Parceque

Because, since, as

En raison de

Because of ,Due to , owing to

Donc

Thus, therefore, so , hence

En consequence

As a result, as a consequence

Alors que

Whereas, while

Au contraire

On the contrary

Contrairement à

unlike

Bien que

Though, although, even though

Même si

Even if

Cependant

however

Et pourtant

And still

malgré

Despite, in spite of

De la même façon

likewise

Ainsi que

As well as

De plus

Moreover, furthermore, besides

Afin de

In order to

A moins que

unless

Par exemple

For instance, for example

autrement

otherwise

Pendant ce temps

meanwhile

selon

According to

De peur que

For fear that, lest + sujet + should + bv

Les avantages sont

The advantages are.., the plus, the assets are.., the benefits are.., the pros are…, the positive sides are …

Les désavantages sont ..

The disadvantages are .., the negative sides are.., the downfalls are .., the downsides are …, the cons are …

En conclusion

As a conclusion

En résumé

In a nutshell

 

5. SAVOIR REPONDRE AUX QUESTIONS DE L’EXAMINATEUR

A mon avis

In my opinion, in my view, to my mind

En ce que me concerne

As far as i am concerned

Je suis d’accord

I agree, i think so too, i concur, i see eye  to eye with that

Je ne suis pas d’accord

I disagree, i do not think so, i do not side with that view

Je soutiens cette idée

I condone this view.

J aime

I like, i love, i am fond of + verb en ing ou nom

Je n aime pas

I do not like , i can’ t bear , i resent+ ing ou nom

Je prefere

I prefer + ing / nom , i would rather + bv

Je conseille

I advise + ing / nom

Mon conseil est

My advice is to + bv / my tip is to + bv

 

On devrait

We should + bv / we could + bv 

On ferait mieux de

We had better + bv

Je peux

I can / i am able to + bv

Je peux me permettre de

I can afford to + bv

Je ne peux pas

I  can’t + bv , i am unable to + bv

Cela me permet de

This allows me to + bv

Je n’ai pas l’autorisation de

I can’t + bv / i am forbidden to + bv / i must not + bv / i may not + bv

Ceci est interdit

This is not allowed . this is forbidden .

Je souhaite faire

I wish to + bv , i dream of + ing , i plan to + bv

J aurais  souhaité faire

I wish i had + participe passé

Si seulement j avais

I only i had + participe passé

 

6.SAVOIR PARLER DE SON STAGE

a) savoir parler de l entreprise : nom/ localisation/ domaine d activité : atmosphere  / comment avez vous trouvé ce stage

b) savoir d’écrire les tâches que vous avez accomplies et si vous avez utilisé de l’anglais pendant le stage

c) est ce que la société vous a offert un poste permanent ou un stage d’été ?

d)les plus et côté négatif du stage

e)savoir dire pourquoi vous aimez la comptabilité

f)savoir parler de votre personnalité et ce qui vous rend un bon employé

J aime les chiffres

I like crunching numbers

Je suis bon en maths

I am good with maths, i am good with figures

Je travaille bien en équipe

I work well in a team

Je suis autonome

I work well on my own , i am self starter

Je respecte les délais

I know how to meet deadlines

I can finish a job on time

J ai une bonne relation avec les clients

I Know how to / manage  to  have a good rapport with clients?     

 

Je suis competent

I am good at what i do

I have a history of success

Je suis ponctuel

I am timely

Je suis positif

I have a positive approach

I am enthusiastic

Je suis déterminé

I am determined

J ai des compétences informatiques

I have IT skills

Je peux faire plusieurs choses à la fois

I can multitask

I can cope with several jobs at the same time

On peut compter sur moi

I am reliable

 

 

 

g) savoir maitriser le vocabulaire suivant

stage

An internship, a training course

alternance

A sandwich course

Un stagiaire

An intern ,a trainee

postuler

Apply for + nom

Des clients

Customers, clients

Une société

A company , a business

Une usine

A plant, a factory

Un entrepôt

A warehouse

Une companie de transport

A shipping company

Un cabinet comptable

An accounting office

Un expert comptable

A chartered accountant

Un comptable

An accountant

La comptabilité

Accounting, accountancy

Mon travail consistait en

My job consisted in + ing

My main tas kwas to + bv

J avais un tuteur

I worked under the supervision of a tutor, i was supervised by

La société est spécialisé dans ..

The company specialises in + nom

The company’s domain of activity is …

Faire le rapprochement bancaire

do bank reconciliation

saisir les factures

register invoices

réclamer des paiements

demand payments

enregister les transactions financières

document financial transactions

comprendre et résoudre les différences dans les comptes)

resolve discrepancies

vérifier

Check, review

Passer une commande

Order + nom

Classer des dossier

Sort out files

Bts cg

Advanced technician certificate

Conseiller financier

Financial advisor

L atmosphere était bonne

The atmosphere was friendly

L atmosphere était familiale

The atmosphere was family-like

Je n ai jamais utilisé l anglais

I never had the opportunity to speak english

J ai parlé anglais au téléphone avec des clients

I talked english with some clients on the phone

J ai traduit des documents

I was asked to translate some documents

On ne m a pas offert de travail

The company being very small, couldn't afford to hire any more employees / trainees

On m a offert un poste

I was offered a position if i pass my exam

On m a offert de rester pendant les vacances

I was offered a summer job there

Ce stage s’est révélé positif

This internship proved a worthwhile experience

Ce stage m a permis d avoir une première experience professionnelle

The training provided me with a chance to get first-hand experience of the working world

Ce stage m a permis de mettre en pratique ce que j avais appris en classe

This internship allowed me to put to the test  what i had learnt in class.

 

STEP 3 LET US TALK / TEAM COMPETITION TIME ON THE SURVIVAL KIT PART PART 4 5

 I ask  for a translation team A starts then team b can suggest an answer and vice versa

 

STEP 1A TOOLBOX VOCABULARY SHEET 

Vocabulary sheet reference READ AND MEMORIZE BY MAKING SENTENCES ON PAPER  THEN ON THE BOARD

VOCABULARY SHEET

HOLIDAYS AND TOURISM

·       Abroad / to go abroad ( à l’etranger)

·       Accomodation  ( hebergement)

·       An airline ( une compagnie aérienne)

·       All inclusive ( tout compris)

·       (to) book ( réserver)

·       A booking

·       A boutique hotel ( un hotel de charme)

·       (to) cancel ( annuler)

·       (to) hire/ rent a car ( louer..)

·       A cruise ( une croisiére)

·       A coach ( un car de tourisme)

·       The currency ( la devise/ monnaie))

·        The customs ( la douane)

·       A delay ( un retard) / to be delayed

·       The fare ( le tarif)

·       A flight( un vol)

·       A flight attendant ( un steward)

·       Foreign ( adj/ étranger)

·       (to) go sightseeing ( faire du tourisme/ visiter)

·       A holidaymaker ( un vacancier)

·       A staycation ( séjour dans votre pays)

·       (to) land (atterrir)

·       (to) regard = (to) consider

·       (to) relax ( se reposer)

·       A scenery ( un paysage/ un décor) = a landscape

·       A site ( un lieu touristique)

·       A package holiday (des vacances organisées

·       A return ticket

·       A route ( un itinéraire)

·       A stay ( un séjour)

·       Unspoilt ( préserver)

        Nolej activities 

https://h5p-live.nolej.app/documents/8a7a443a-e20a-4580-9b44-8ad8da03d19c/previews/ibook/index.html 

 

Une image contenant Bleu Majorelle, motif, Bleu électrique, bleu

Le contenu généré par l’IA peut être incorrect.

 


STEP 2 ANSWER THE QUESTIONS AND TALK

HOLIDAYS CONVERSATION QUESTIONS

ANSWER AND GIVE DETAILS

·       did you work on holidays ?

·       did you enjoy your holidays ?

·       Where did you go on holidays ?did you go abroad or did you stay in France ?

·       Would you recommend it ?

·       Why did you choose this destination ?

·       How did you get there ? what was  your means of transport ?

·       What do you prefer : going abroad or having a staycation ?

·       What did you do there ?

·       What monuments / sites did you visit ?

·       What was the weather like ?

·       What do you like doing during your holidays ?

·       What was the most interesting thing that youd id during these holidays ?

·       Who did you meet ?

·        If you could where would you go ? what would be your favourite destination ?

·       What kind of weather do you prefer ? hot or rather cool ?

 

homework : apprendre le vocabulaire suivant pour un test jeudi 11 septembre .Utilisez les exercices sur nolej pour vous entrainer

 

VOCABULARY SHEET

HOLIDAYS AND TOURISM

·       Abroad / to go abroad ( à l’etranger)

·       Accomodation  ( hebergement)

·       An airline ( une compagnie aérienne)

·       All inclusive ( tout compris)

·       (to) book ( réserver)

·       A booking

·       A boutique hotel ( un hotel de charme)

·       (to) cancel ( annuler)

·       (to) hire/ rent a car ( louer..)

·       A cruise ( une croisiére)

·       A coach ( un car de tourisme)

·       The currency ( la devise/ monnaie))

·        The customs ( la douane)

·       A delay ( un retard) / to be delayed

·       The fare ( le tarif)

·       A flight( un vol)

·       A flight attendant ( un steward)

·       Foreign ( adj/ étranger)

·       (to) go sightseeing ( faire du tourisme/ visiter)

·       A holidaymaker ( un vacancier)

·       A staycation ( séjour dans votre pays)

·       (to) land (atterrir)

·       (to) regard = (to) consider

·       (to) relax ( se reposer)

·       A scenery ( un paysage/ un décor) = a landscape

·       A site ( un lieu touristique)

·       A package holiday (des vacances organisées

·       A return ticket

·       A route ( un itinéraire)

·       A stay ( un séjour)

·       Unspoilt ( préserver)

        Nolej activities 

https://h5p-live.nolej.app/documents/8a7a443a-e20a-4580-9b44-8ad8da03d19c/previews/ibook/index.html 

 

Une image contenant Bleu Majorelle, motif, Bleu électrique, bleu

Le contenu généré par l’IA peut être incorrect.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aucun commentaire: