Lesson bts cg 2
Thursday the 4 th of september 2025
First session
Word of the day : we have our work cut out = i have a lot on my plate
- Although/though : even though
- Because/ since
- Because of/
STEP 1 WHAT TO EXPECT ON THE DAY OF THE EXAM,
un texte a présenter : méthodologie et expressions vues sur l’année
3) KAHOOT :
https://create.kahoot.it/share/bts-general-quiz-what-can-you-expect-on-the-day/14096162-c6d1-4254-9ce5-98788ea24937
+ recap voc / DO YOU REMEMBER THE TRANSLATION FOR :
Topic
To last
The odd one out / it is odd
STEP 2 SURVIVAL KIT TO BE PRESENTED
SURVIVAL KIT GRAMMAR : what you have to know to create correct grammar sentences in english.
SYNTAXE
1. La place des mots dans la phrases ( adjectif devant le nom donc invariable/ auxiliaire devant le verbe/ adverbe devant le verbe/ pronom remplace le nom ) / la nature grammaticale des mots ( nom /pronom / verbe/ adjectif/ adverbe/ préposition)
2. QUAND 2 VERBES SE SUIVENT : V1 + to + v2 OU v1+V2 + ing
3. Modal + bv ( verbe sans to) / les modaux : will / shall / must / can / may puis au passé would/ should/ could /might
4. Want to + bv / want someone to
5. Listen TO
6. Plan on + ing / intend to + bv = préposition + ing / to + bv
7. quand un verbe est en début de phrase on lui met ING
8. TRADUCTION DE POUR : To + verbe // for + nom
LES TEMPS
9. Be + ing ( am/ is / are // was/ were ) + ing
10. Be + participe passé au passif ( être mangé)
11. Le s de la 3 ème personne du singulier : quand on peut traduire le sujet par il / elle et que le verbe est seul ( pas de ing / pas de participe passé)
12. Les verbes irréguliers
13. Have + participe passé ( 3 ème colonne des verbes irréguliers ou ED)
14. Do + bv ( à la forme affirmative le Do disparait )
LES QUANITIFIEURS
15. Much + singulier / many + pluriel
16. Fewer + pluriel
17. Everybody = singulier
LES PLURIELS IRREGULIERS
18. People = pluriel
19. Children = pluriel
LES ARTICLES
20. Les articles : traduction a/ an ( un une)// des + pluriel = article zero/ du + singulier = article zero /le la les = the(précis) OU article zero ( général)
LES PRONOMS RELATIFS
21. traduction de QUI : who après un nom de personne / whichaprès un nom de objet)
22. TRADUCTION DE CE QUE : what en début de phrase sinon WHICH
23. TRADUCTION DE DONT : WHOSE quand parle de possession sinon WHICH
24. TRADUCTION DE QUE : THAT
LES COMPARATIFS / LES SUPERLATIFS
25. Quand le / la / les devant un adjectif = SUPERLATIF
Ex : le meilleur/ la plus belle
26. QUAND SUPERLATIF : formule 1 :soitTHE… adj+ EST soit formule 2 :THE MOST + adjectif
27. QUAND COMPARATIF : formule 1 :soit ADJ + ER soit formule 2 : MORE + ADJ
28. COMPTEZ LES SYLLABLES : 1 syllabe : formule 1
3 syllabes = formule 2
2 syllabes = formule 1 si terminaison en ER Y sinon formule 2
SURVIVAL KIT METHODOLOGIE
1. SAVOIR FAIRE UNE INTRODUCTION cf methodo
VERSION 1 |
VERSION 2 |
VERSION 3 |
YOURS |
|
STEP 1 THE TITLE |
The title of the text that we are going to study is …. |
The text that we intend to study = to peruse= to scrutinise = examine is … |
The document given to us is entitled …. |
|
STEP 2 THE SOURCE |
It comes from -A broadsheet ( a srious newspaper) - a website (…. Dot come ) |
The document / it was first published = issued .. -On the website - IN the …….. (newspaper) |
It first appeared -On the website -In the …..newspaper
|
|
STEP 3 THE DATE ( motn + number + YEAR) |
It was published ON … ( MONTH THE …… first Second Third Fourth Fifth ….. Eleventh .. Twelfth Thirteenth.. … Twenty first Twenty second Twenty Third ……. Thirstiest Thirty first
+ YEAR
|
It dates back from …. ( date)
It was first released ON …(date) |
It was written In (MONTH + YEAR) SO WE MIGHT SAY IT IS A FAIRLY TOPICAL ISSUE/ SUBJECT ( topical = d’actualité) |
|
STEP 4 THE AUTHOR ( not necessary ) |
The article was written by …
The name of the journalist is not mentioned
|
Its author is …. Who is fairly anonymous |
The article was prodcued by a journalist named ( John Smith ) |
|
STEP 5 THE TOPIC |
-The title sums up ( to sum up = résumer) the content of the article / the document. -The subject of the article is quite topical ( topical = d’actualité) |
A careful reading of the text reveals that it deals with …= it focuses on …= it tackles …
POSSIBLE TOPICS : - THE ISSUE WITH THE ENVIRONMENT - GENDER EQUALITY - RETAILING - AI AND THE NEW TECHNOLOGIES - THE WORKING WORLD |
-The text is about ….
-The main topic of the text is ….
-this article reports on …
-this document concerns ….
-this article analyses… -the document raises the question of … |
|
STEP 6 PRESENTING YOUR PLAN : 1)SUME UP THE FACTS 2) CAUSES AND CONSEQUENCES .. OR THE PROS AND CONS
3) THE SOLUTIONS
4) MY OPINION
|
To study this text i will first -SUM UP THE FACTS 1) LIST THE CAUSES AND CONSEQUENCES OF THE ISSUE AT HAND 2) LIST THE PROS AND CONS PRESENTED IN THE TEXT - TRY TO FIND SOME SOLUTIONS TO THE PROBLEM - AND THEN CONCLUDE WITH MY OPINION ON THE TOPIC |
-First I will give an account of the facts
-In a second time I will focus on / scrutinize the causes and consequences….. the pros and cons that might derive from this issue
-Finally i will endeavour to find some solutions to the problem to conclude with my opinion .
|
-First I will sum up the facts to prove my understanding of the text.
-Then i will draw your attention to the consequences and causes ….. the pros and cons of the issue.
-I will eventually / finally attempt /try to find some solutions to the matter ( under scrutiny ) to then state my opinion on the topic.
|
|
STEP 7 WRAPPING UP / CONCLUDING AND INTRODUCING THE SUMMARY OF THE TEXT |
So let’s start. |
- So why wait any longer - So let’s do so without furtherado - |
So let’s get cracking
|
|
2. SAVOIR COMPRENDRE UN TEXTE :
a) who ? where ? when ? what ? focus on the title
b) se concentrer sur les mots que l on connait
c) trouver des synonymes de ces mots dans la liste de vocabulaire donnée pour chaque théme
3. SAVOIR FAIRE UN PLAN
a) Plan 1 : SUMMARY :facts/ WHY :cause/ RESULT :consequence / WHAT SHOULD WE DO ?solution / WHAT DO YOU THINK YOURSELF ?:opinion
b) Plan 2 : pros and cons / advantages of the topic and disadvantages/ WHAT DO YOU THINK YOURSELF ?:opinion
4. CONNAITRE LES MOTS DE LIAISON POUR PARLER DU TEXTE
FRANCAIS |
ENGLISH |
Parceque |
Because, since, as |
En raison de |
Because of ,Due to , owing to |
Donc |
Thus, therefore, so , hence |
En consequence |
As a result, as a consequence |
Alors que |
Whereas, while |
Au contraire |
On the contrary |
Contrairement à |
unlike |
Bien que |
Though, although, even though |
Même si |
Even if |
Cependant |
however |
Et pourtant |
And still |
malgré |
Despite, in spite of |
De la même façon |
likewise |
Ainsi que |
As well as |
De plus |
Moreover, furthermore, besides |
Afin de |
In order to |
A moins que |
unless |
Par exemple |
For instance, for example |
autrement |
otherwise |
Pendant ce temps |
meanwhile |
selon |
According to |
De peur que |
For fear that, lest + sujet + should + bv |
Les avantages sont |
The advantages are.., the plus, the assets are.., the benefits are.., the pros are…, the positive sides are … |
Les désavantages sont .. |
The disadvantages are .., the negative sides are.., the downfalls are .., the downsides are …, the cons are … |
En conclusion |
As a conclusion |
En résumé |
In a nutshell |
5. SAVOIR REPONDRE AUX QUESTIONS DE L’EXAMINATEUR
A mon avis |
In my opinion, in my view, to my mind |
En ce que me concerne |
As far as i am concerned |
Je suis d’accord |
I agree, i think so too, i concur, i see eye to eye with that |
Je ne suis pas d’accord |
I disagree, i do not think so, i do not side with that view |
Je soutiens cette idée |
I condone this view. |
J aime |
I like, i love, i am fond of + verb en ing ou nom |
Je n aime pas |
I do not like , i can’ t bear , i resent+ ing ou nom |
Je prefere |
I prefer + ing / nom , i would rather + bv |
Je conseille |
I advise + ing / nom |
Mon conseil est |
My advice is to + bv / my tip is to + bv
|
On devrait |
We should + bv / we could + bv |
On ferait mieux de |
We had better + bv |
Je peux |
I can / i am able to + bv |
Je peux me permettre de |
I can afford to + bv |
Je ne peux pas |
I can’t + bv , i am unable to + bv |
Cela me permet de |
This allows me to + bv |
Je n’ai pas l’autorisation de |
I can’t + bv / i am forbidden to + bv / i must not + bv / i may not + bv |
Ceci est interdit |
This is not allowed . this is forbidden . |
Je souhaite faire |
I wish to + bv , i dream of + ing , i plan to + bv |
J aurais souhaité faire |
I wish i had + participe passé |
Si seulement j avais |
I only i had + participe passé |
6.SAVOIR PARLER DE SON STAGE
a) savoir parler de l entreprise : nom/ localisation/ domaine d activité : atmosphere / comment avez vous trouvé ce stage
b) savoir d’écrire les tâches que vous avez accomplies et si vous avez utilisé de l’anglais pendant le stage
c) est ce que la société vous a offert un poste permanent ou un stage d’été ?
d)les plus et côté négatif du stage
e)savoir dire pourquoi vous aimez la comptabilité
f)savoir parler de votre personnalité et ce qui vous rend un bon employé
J aime les chiffres |
I like crunching numbers |
Je suis bon en maths |
I am good with maths, i am good with figures |
Je travaille bien en équipe |
I work well in a team |
Je suis autonome |
I work well on my own , i am self starter |
Je respecte les délais |
I know how to meet deadlines I can finish a job on time |
J ai une bonne relation avec les clients |
I Know how to / manage to have a good rapport with clients?
|
Je suis competent |
I am good at what i do I have a history of success |
Je suis ponctuel |
I am timely |
Je suis positif |
I have a positive approach I am enthusiastic |
Je suis déterminé |
I am determined |
J ai des compétences informatiques |
I have IT skills |
Je peux faire plusieurs choses à la fois |
I can multitask I can cope with several jobs at the same time |
On peut compter sur moi |
I am reliable |
g) savoir maitriser le vocabulaire suivant
stage |
An internship, a training course |
alternance |
A sandwich course |
Un stagiaire |
An intern ,a trainee |
postuler |
Apply for + nom |
Des clients |
Customers, clients |
Une société |
A company , a business |
Une usine |
A plant, a factory |
Un entrepôt |
A warehouse |
Une companie de transport |
A shipping company |
Un cabinet comptable |
An accounting office |
Un expert comptable |
A chartered accountant |
Un comptable |
An accountant |
La comptabilité |
Accounting, accountancy |
Mon travail consistait en |
My job consisted in + ing My main tas kwas to + bv |
J avais un tuteur |
I worked under the supervision of a tutor, i was supervised by |
La société est spécialisé dans .. |
The company specialises in + nom The company’s domain of activity is … |
Faire le rapprochement bancaire |
do bank reconciliation |
saisir les factures |
register invoices |
réclamer des paiements |
demand payments |
enregister les transactions financières |
document financial transactions |
comprendre et résoudre les différences dans les comptes) |
resolve discrepancies |
vérifier |
Check, review |
Passer une commande |
Order + nom |
Classer des dossier |
Sort out files |
Bts cg |
Advanced technician certificate |
Conseiller financier |
Financial advisor |
L atmosphere était bonne |
The atmosphere was friendly |
L atmosphere était familiale |
The atmosphere was family-like |
Je n ai jamais utilisé l anglais |
I never had the opportunity to speak english |
J ai parlé anglais au téléphone avec des clients |
I talked english with some clients on the phone |
J ai traduit des documents |
I was asked to translate some documents |
On ne m a pas offert de travail |
The company being very small, couldn't afford to hire any more employees / trainees |
On m a offert un poste |
I was offered a position if i pass my exam |
On m a offert de rester pendant les vacances |
I was offered a summer job there |
Ce stage s’est révélé positif |
This internship proved a worthwhile experience |
Ce stage m a permis d avoir une première experience professionnelle |
The training provided me with a chance to get first-hand experience of the working world |
Ce stage m a permis de mettre en pratique ce que j avais appris en classe |
This internship allowed me to put to the test what i had learnt in class. |
STEP 3 LET US TALK / TEAM COMPETITION TIME ON THE SURVIVAL KIT PART PART 4 5
I ask for a translation team A starts then team b can suggest an answer and vice versa
STEP 1A TOOLBOX VOCABULARY SHEET
Vocabulary sheet reference READ AND MEMORIZE BY MAKING SENTENCES ON PAPER THEN ON THE BOARD
VOCABULARY SHEET
HOLIDAYS AND TOURISM
· Abroad / to go abroad ( à l’etranger)
· Accomodation ( hebergement)
· An airline ( une compagnie aérienne)
· All inclusive ( tout compris)
· (to) book ( réserver)
· A booking
· A boutique hotel ( un hotel de charme)
· (to) cancel ( annuler)
· (to) hire/ rent a car ( louer..)
· A cruise ( une croisiére)
· A coach ( un car de tourisme)
· The currency ( la devise/ monnaie))
· The customs ( la douane)
· A delay ( un retard) / to be delayed
· The fare ( le tarif)
· A flight( un vol)
· A flight attendant ( un steward)
· Foreign ( adj/ étranger)
· (to) go sightseeing ( faire du tourisme/ visiter)
· A holidaymaker ( un vacancier)
· A staycation ( séjour dans votre pays)
· (to) land (atterrir)
· (to) regard = (to) consider
· (to) relax ( se reposer)
· A scenery ( un paysage/ un décor) = a landscape
· A site ( un lieu touristique)
· A package holiday (des vacances organisées
· A return ticket
· A route ( un itinéraire)
· A stay ( un séjour)
· Unspoilt ( préserver)
Nolej activities
https://h5p-live.nolej.app/documents/8a7a443a-e20a-4580-9b44-8ad8da03d19c/previews/ibook/index.html
STEP 2 ANSWER THE QUESTIONS AND TALK
HOLIDAYS CONVERSATION QUESTIONS
ANSWER AND GIVE DETAILS
· did you work on holidays ?
· did you enjoy your holidays ?
· Where did you go on holidays ?did you go abroad or did you stay in France ?
· Would you recommend it ?
· Why did you choose this destination ?
· How did you get there ? what was your means of transport ?
· What do you prefer : going abroad or having a staycation ?
· What did you do there ?
· What monuments / sites did you visit ?
· What was the weather like ?
· What do you like doing during your holidays ?
· What was the most interesting thing that youd id during these holidays ?
· Who did you meet ?
· If you could where would you go ? what would be your favourite destination ?
· What kind of weather do you prefer ? hot or rather cool ?
homework : apprendre le vocabulaire suivant pour un test jeudi 11 septembre .Utilisez les exercices sur nolej pour vous entrainer
VOCABULARY SHEET
HOLIDAYS AND TOURISM
· Abroad / to go abroad ( à l’etranger)
· Accomodation ( hebergement)
· An airline ( une compagnie aérienne)
· All inclusive ( tout compris)
· (to) book ( réserver)
· A booking
· A boutique hotel ( un hotel de charme)
· (to) cancel ( annuler)
· (to) hire/ rent a car ( louer..)
· A cruise ( une croisiére)
· A coach ( un car de tourisme)
· The currency ( la devise/ monnaie))
· The customs ( la douane)
· A delay ( un retard) / to be delayed
· The fare ( le tarif)
· A flight( un vol)
· A flight attendant ( un steward)
· Foreign ( adj/ étranger)
· (to) go sightseeing ( faire du tourisme/ visiter)
· A holidaymaker ( un vacancier)
· A staycation ( séjour dans votre pays)
· (to) land (atterrir)
· (to) regard = (to) consider
· (to) relax ( se reposer)
· A scenery ( un paysage/ un décor) = a landscape
· A site ( un lieu touristique)
· A package holiday (des vacances organisées
· A return ticket
· A route ( un itinéraire)
· A stay ( un séjour)
· Unspoilt ( préserver)
Nolej activities
https://h5p-live.nolej.app/documents/8a7a443a-e20a-4580-9b44-8ad8da03d19c/previews/ibook/index.html
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire